موفقیت ، امید ، سرگرمی

...این وبلاگ سعی داره تا با ارئه راهکارهای زیبا شما را به زندگی خوب دعوت کنه ...

 

آیا میدانید که
آیا میدانید که زالو خونخوارترین جانوران است ؟
زالو کرم لزجی است ، که دو بادکش دارد . یکی که بزرگتر است در انتهای بدنش قرار دارد و دیگری که کوچکتر است دهان جانور را تشکیل می دهد . بدنش بند بند است ، در برکه های آب های شیرین نواحی معتدل فراوانند . این کرم انگل دایمی انسان ، اسب ، گاو ، ماهی و نرم تنان است . زالوها عضله های قوی دارند که آنها را قادر می سازند بدن خود را منقبض و منبسط کنند . بیشتر زالوها با خوردن خون جانوران دیگر زندگی می کنند .
زالو پوست شکارش را سوراخ کرده و ماده ای بنام « هیرودین » در آن تزریق می کند که مانع لخته شدن خون می شود . سپس مکندۀ خود را به این سوراخ وصل می کند و خون شکارش را می مکد . ضمن مکیدن خون زالو تا چند برابر اندازۀ طبیعی خود منبسط می شود ؛ وقتی زالو به پوست بدن حیوان یا انسانی بچسبد ، جدا کردن آن مشکل دارد اما اگر روی آن نمک بریزند فورا ً پایین می افتد و می میرد . نوعی زالو وجود دارد که وارد راههای تنفسی جانوران شده و شروع به مکیدن خون آن می کند و آنقدر بزرگ می شود که راه تنفسی جانور را مسدود کرده و او را خفه می کند . سالها پیش مردم اعتقاد داشتند برخی از بیماریها به این دلیل ایجاد می شود که شخص بیش از حد خون در بدن دارد به همین به بدن بیمار زالو وصل می کردند تا مقداری از خون او را بمکد .

+نوشته شده در یک شنبه 22 بهمن 1391برچسب:,ساعت8:41توسط اصغر محمودی | |

 

آیا میدانید که
ماییم و شما و یک آیا میدانید دیگر ...
آیا میدانید که دریا ساحل خود را تغییر می دهد ؟
شما میدانید که دریا باعث فرسایش می شود و ساحل را شسته با خود می برد و به فاصله کمی جا می گذارد . پس دریا می تواند سنگها را از ساحل کنده ، و با خود به دریا ببرد . به همین دلیل موج شکن هایی در لب دریا ساخته می شود تا از این فرسایش پیشگیری کنند . اگر چنین دیوارهای موج شکنی ساخته نشود قسمتهایی از ساحل به زودی جزو دریا می شوند .
در مواردی که ساحل ناصاف است ، دریا مقدار زیادی ماسه به جا می گذارد و سطح آن را تغییر می دهد ، اگر صخره هایی در امتداد ساحل وجود داشنه باشد ، موج ها معمولا ً حفره هایی در این صخره ها ایجاد می کنند . پستانداران دریایی مانند « سیل » ها نیز دوست دارند در چنین غارهایی زندگی کنند ، اگر فشار موج ها در داخل این غارها بالا برود سوراخی در سقف آنها نیز ایجاد می شود .
دریا به شکل های مختلف ساحل را تغییر می دهد گاهی در ساحل پیشروی می کند ، و گاهی از آن فاصله می گیرد ، بطور کلی مرز میان ساحل و دریا همواره دگرگون می شود تا آنجا که نقشۀ مربوط به چند قرن پیش از یک ساحل با نقشه ای که امروز از همان ساحل کشیده شده است ، تفاوت زیادی دارد .

+نوشته شده در یک شنبه 8 بهمن 1391برچسب:,ساعت18:51توسط اصغر محمودی | |

 

آیا میدانید که
این بخش تازه راه اندازی شده و امیدوارم که مورد توجه تان قرار بگیرد .
آیا میدانید که : بوکس بازی از روم قدیم به یادگار مانده است ؟
امپراطوران روم قدیم وقتی از عیش و عشرت ، و سرگرمیهای زشت و مبتذل خسته می شدند ، به تماشای صحنه های دلخراش می پرداختند ، و از آنها نیز لذت می بردند . از جمله در حضور دولتمردان ، و در یک آمفی تئاتر دو زندانی نگون بخت را به جان هم می انداختند ، که اگر یکی موفق بر کشتن دیگری شود ، خود نیز به تخفیف مجازات نایل می آمد . یکی از روشهای معمول در این پیکار 2 نفره استفاده از بوکس بود . به این ترتیب که هر 2 زندانی نوعی دستکش محکم چرمی می پوشیدند ، که سرتاسر آن را گل میخ های خیلی تیز مفرغی به فاصله های کوچکی از یکدیگر پوشانده بودند ویک ضربه آن کافی بود که بر سر و صورت و سینه حریف آسیب مهلکی وارد سازد . این نوع بوکس بازی زیاد طول نمی کشید و در مدت چند دقیقه یکی از 2 زندانی توسط دیگری از پا در می آمد و در ادامه این پیکار به وضع فجیعی کشته می شد .
با سقوط امپراطوری روم ، این بوکس بازی وحشیانه نیز از بین رفت ، ولی متاسفانه از اوایل قرن 18 در انگلیس از نو معمول شد . در این بوکس بازی جدید 2 نفر در حضور مردم با مشت برهنه به جان هم می افتادند و تا می توانستند به سر و صورت و بدن هم مشت می زدند . بالاخره مردم به انجام این مسابقه خشن اعتراض کردند ، تا اینکه به سال 1867 مقررات جدیدی در این مورد وضع شد : بوکسورها به پوشیدن دستکش نرم و ضخیم مخصوص ملزم شدند ، و مدت ها هر راند بازی 3 دقیقه اعلام شد .
این هم از اولین آیا میدانید که ، ما !!!!

+نوشته شده در دو شنبه 2 بهمن 1391برچسب:,ساعت14:30توسط اصغر محمودی | |

 

آیا میدانید که
این هم از دومین شماره آیا میدانید که :
آیا میدانید که : چرا باید از کاسۀ سر محافظت بیشتری کرد ؟
کاسۀ سر مهمترین اعضای بدن را در بر گرفته است . مخصوصا ً مخ که بزرگترین قسمت مغز می باشد ، فضای بیشتری را در بالا و پشت کاسۀ سر اشغال کرده است که کنترل دید ، احساس ، شنیدن و حرکات مربوط به عضله های بدن را به عهده دارد . مخچه هم که کاملا ً در پشت کاسۀ سر و در زیر مخ قرار دارد مسئول کنترل موازنه و همکاری بین ماهیچه های بدن است و اگر صدمه ببیند انسان نمی تواند به خط مستقیم راه برود و یا راست بایستد . بصل النخاع نیز در همین ناحیه واقع است که کنترل تنفس ، ضربان قلب ، هضم غذا و چند فعالیت خود به خودی بدن را به عهده گرفته است . از طرف دیگر انتهای ستون مهره ها در همین جا به پشت کاسۀ سر می رسد . متاسفانه این محفظه استخوانی که جمجمه نام دارد خیلی کم دوام است و ضخامت ناچیزی دارد که با کمترین ضربه می تواند بشکند و اعضای مهم داخل آن لطمه ببینند .
همیشه محافظت از این قسمت از بدن مشکل بوده است .  به عنوان مثال در جنگهای قدیمی کلاه خودهای مخصوص برای حفظ این قسمت از کاسۀ سر و پس گردن به کار می رفته است ، زیرا کمترین آثار ضربه به این قسمت از بدن سبب فلج شدن قسمت هایی از آن است . امروزه به تمام آنهایی که در ساختمان سازی و یا چاه مشغول به کارند و یا در کارخانه هایی که با مصالح سنگین انجام وظیفه می کنند و همچنین به تمام موتورسوارها ، و آنهایی که دوچرخه می رانند توصیه می کنند برای محافظت این قسمت از بدن ، حتما ً از کلاه ایمنی استفاده کنند .  

+نوشته شده در یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:,ساعت21:38توسط اصغر محمودی | |

 

آیا میدانید که
ایا میدانید که فریزر هم خوب و هم بد است ؟
غذا شامل باکتری است . باکتری مانند تمام موجودات زنده ، برای زنده ماندن نیاز به آب دارد و چون درجۀ حرارت فریزر در حدود 15- درجۀ سانتیگراد است ، هنگامیکه شما غذا را در فریزر می گذارید آب داخل آن یخ می زند ، و همین امر باعث می شود که باکتری غیر فعال شود و نتواند به آسانی تکثیر پیدا کند ، بنابراین غذا در فریزر بهتر حفظ می شود .
سازندگان فریزرها نیز عموما ً تبلیغ می کنند که با نگهداری مواد غذایی درون آنها در کیفیت شان تغییری حاصل نمی شود و حتی در این مورد با پول زیادی که خرج می کنند مقاله های متعددی در ماهنامه های علمی معروف به چاپ می رسانند ، و کتاب های مستقل پر زرق و برق دیگری از سوی نویسندگان معروف منتشر می سازند ، ولی تمام آنها عوام فریبانه است . به موازات آنها دانشمندان دیگری نیز نتیجۀ تحقیقات خود را با صدای رسا چنین اعلام می دارند ، که 70 % پروتئین موجود در گوشت و نیز اغلب ویتامین ها و سایر مواد غذایی با انجماد و یخ زدگی در فریزر از بین می روند ، بنابراین خوردن آنها بی فایده است .
راههای دیگری هم برای ذخیره کردن غذا وجود دارد . مثلا ً ماهیگیران ، ماهی های صید شده را در آفتاب خشک می کنند . این کار باعث می شود که گوشت ماهی آب خود را از دست بدهد و باکتری نتواند زنده بماند . گاهی هم گوشت یا ماهی را نمک می زنند تا مدتی از فساد حفظ شود . نمک خاصیت اسمزی دارد و آب گوشت را جذب می کند .  

+نوشته شده در یک شنبه 1 بهمن 1391برچسب:,ساعت21:24توسط اصغر محمودی | |

 

آیا میدانید که
آیا میدانید که انرژی بدن شما از کجا تامین می شود ؟
فقط انواع مخصوصی از فذاهایی که شما می خورید ، می تواند به طور مستقیم مورد استفادۀ بدن قرار گیرد . گلوکز یکی از این غذاهاست . اما بیشتر غذاها باید تغییر شیمیایی پیدا کنند تا بتوانند به بدن شما انرژی بدهند . فرایند تبدیل غذایی که می خورید ، به غذایی که بدن شما بتواند از آن استفاده کند « گوارش » نام دارد . غذا بعد از گوارش داخل خون می شود و به این ترتیب می تواند در کمتر از یک دقیقه به همه جای بدن برسد !
اگر کسی غذای بیشتر از آنچه که نیازمند است وارد بدنش کند چه پیش می آید ؟ در همچین مواردی بدن آنچه را که نیاز دارد به مصرف می رساند و بقیه را به آینده ذخیره می کند که به صورت چربی است . وقتی که بافت بدن غذای کافی از خون به دست نمی آورد ناچار می شود از چربی ذخیره شده استفاده کند .
اما در مورد اینکه چگونه سلولهای بدن ما غذای هضم شده را به انرژی تبدیل می کنند بشر هنوز به جواب قطعی نرسیده است و هم چنین کسی نمی داند که چرا سلولهای بدن برای انجام کار خود احتیاج به غذاهای مخصوص دارند . ولی آنچه که معلوم است اینکه غذا با اکسیژن هوا ترکیب شده و از آن احتراق بوجود می آید و انرژی حاصل از آن سبب زندگی و کار و فعالیت ما می شود .
مواظب سلامتی تون باشید و همچنین منتظر هفته بعد ما باشید ...

+نوشته شده در جمعه 29 دی 1391برچسب:,ساعت19:28توسط اصغر محمودی | |